مطالب آموزشی موی فر

سولفات و سیلیکون

موی فر و داستان سولفات و سیلیکون

سیلیکون یک ماده شیمیایی به‌دست آمده از نفت خام است که در شامپوها و سایر محصولات مرتبط با مو یافت می‌شود. بسیاری از شامپوها که دارای برچسب « عاری از سیلیکون » هستند محتوی مواد شیمیایی مشابه دیگری هستند که تحت عناوین نه چندان شناخته شده‌ای مخفی شده‌است.

رایج‌ترین ماده ذکر شده در بطری این محصولات که آن هم شکل دیگری از سیلیکون است، دایمتیکون می‌باشد.

سیلیکون مو را پوشانده، خرابی‌های آن را ترمیم کرده، موجب درخشندگی بیشتر آن شده و مانع از آشفته شدن مو می‌شود. پس از استفاده از محصولات حاوی سیلیکون افراد احساس می‌کنند که دارای موهای شل و انعطاف‌پذیری شده‌اند.

از سوی دیگر استفاده طولانی مدت از سیلیکون موجب می‌شود که تارهای مو در بسته‌های غیرقابل نفوذ با هوا، مهر و موم شود که مانع از آزاد شدن رطوبت از آنها می‌شود. اگر سیلیکون از نوع غیرمحلول در آب باشد همواره لایه نازکی از آن بر روی مو باقی می‌ماند که ممکن است موجب شود موی به طور طبیعی چرب، چربترشده و یا باعث شود که موی لطیف سنگین‌تر شده و پایین بریزد.

در مدت زمان طولانی سیلیکون ممکن است موجب خشک شدن و یا حتی ترک برداشتن مو شود. این ماده درحالی‌که رطوبت را در مو محفوظ می‌کند سبب می‌شود که رطوبت و روغن به آن نرسد.

بسیاری از شامپوها محتوی سیلیکون هستند. اگر شامپویی دارای عنوان « عاری از سیلیکون » باشد، برچسب آن را از نظر محتویاتی مانند سیلوکسان و یا مواد دیگر با پسوند کون و تایکون و یا پیشوند سیلان بررسی کنید. اگر نخواهید که شامپوی شما حاوی سیلیکون باشید مطمئناً نمی‌خواهید که محتوی این مواد مشابه نیز باشد.

محصولات دارای سیلیکون را می‌توان در حد اعتدال مصرف کرد؛ ولی خوب است هر از گاهی به موی خود فرصت نفس کشیدن بدهید.

مارک‌های تجاری که محصولات « عاری از سیلیکون » را تبلیغ می‌کنند و حقیقتاً بدون سیلیکون هستند، شامل Tony&Guy، Alverde، Swiss O´ParT، Nivea  و Dr. Hauschka می‌شود. البته این بدین معنی نیست که تمامی محصولات با این مارکها عاری از سیلیکون هستند؛ بلکه تنها آنهایی که دارای این برچسب هستند بدون سیلیکون می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید