مطالب آموزشی موی فر

چگونه محصولات مناسب موی فر خود را انتخاب کنیم؟

برای همه ما پیش امده که در فروشگاه بین محصولات زیاد گیج شویم و از کلافگی یک محصول را برداریم و بعد از استفاده متوجه بشیم که مناسب موی ما نبوده.

قبل از انتخاب هر محصولی برای موی فر باید این نکته را در نظر بگیریم که هر محصولی مناسب هر موی فر نیست و حتی اگر از محصولاتی که  فردی با فرهای مشابه استفاده کرده استفاده کنیم, باز هم ممکن است نتیجه دلخواه را نگیریم. بهترین گزینه انتخاب بر اساس شرایط مو و سپس آزمون و خطاست.

قبل از انتخاب محصول از خود چند سوال رو بپرسید:
  • موهای من رنگ یا دکلره شده یا خیر؟
  •  تار موها نازک است یا ضخیم ؟
  • حجم موها کم است یا زیاد؟
  • وز کم یا زیاد؟
  • فر ریز یا درشت؟

سولفات و سیلیکون ممنوع!

در مبحث انتخاب محصول برای موی فر قانون اول استفاده از محصولات بدون سیلیکون و سولفات هست. موی فر به طور طبیعی از موی صاف خشکتر و شکننده تر است. علتش هم اینست که چربی های کف سر به سختی میتوانند روی موی فر پایین بیایند و از ان محافظت کنند.

بله, درست است چربی های کف سر یا سبوم یک روغن طبیعی محافظ موهای شما هستند که شما با هر بار حمام رفتن و شستن بیش از اندازه مو و از بین بردن سبوم طبیعی باعث خشکی ساقه مو میشوید. و بدن بطور طبیعی به این شستشوهای مکرر واکنش نشون داده و چربی بیشتری تولید میکند. و با شستن دوباره نتیجه میشود ریشه های چرب و ساقه های خیلی خشک!!

برای درمان این مورد سعی کنید شستن  موی سر را به دوبار در هفته کاهش دهید.( میتوانید در روزهای دیگر دوش بگیرید یا از کوواش استفاده کنید ولی شامپو نکنید) این کار ممکن است اوایل طاقت فرسا باشه ولی به مرور بدن میزان ترشح چربی را تنظیم میکند و موهایتان دیرتر چرب میشود  و کمتر خشک.

استفاده از محصولات بدون سولفات و سیلیکون اولین قدم برای درمان موی فر میباشد. سولفات یک شوینده بسیار قوی است که باعث کف کردن شامپو میشود و در در مایع ظرفشویی و دستشویی هم یافت میشود.

سیلیکون یک پلیمر است که مانند پلاستیک روی مو را میپوشاند و در ابتدا باعث نرمی و درخشش مو میشود ولی به مرور روی مو جمع شده و مانع رسیدن رطوبت و مواد مغذی به مو میشود و مو را از داخل خشک و پوسیده میکند. مشکل اکثر سیلیکون ها اینست که فقط با سولفات از روی مو پاک میشوند بنابراین مصرف کننده در این چرخه استفاده از سولفات و سیلیکون گیر میکند و بیشتر به موی خود اسیب میزند.

فبل از خرید هر محصول ترکیبات ان را مطالعه کنید و سعی کنید تا جای ممکن از سیلیکون و سولفات دوری کنید. البته ماهی یکبار سولفات مشکلی ندارد و به پاک کردن الودگی ها کمک میکند. ولی سیلیکون اگر از نوع حلال در اب نباشد بیشتر از سولفات به مو اسیب میزند.

حالا برمیگردیم به پاسخ سوالات بالا:

اگر موهای شما رنگ یا دکلره شده و فرهای شما باز شده و حالت خود را از دست داده بدین معنیست که موهای شما نیاز به پروتئین دارد. در اینصورت بهترین گزینه استفاده از ماسک های پروتئین هر هفته یا یک هفته درمیان بسته به نیاز موهای شما دارد. ماسک های پروتئین ماسک هایی هستند که حاوی کراتین طبیعی (با کراتین ارایشگاهی که موها را صاف میکند تفاوت دارد) و پروتئین های دیگر گیاهی میباشد. این ماسک ها کمک میکنند که بافتهای تخریب شده مو توسط رنگ و مواد شیمیایی بازسازی شود. در استفاده از ماسک های پروتئیندقوی, میانه روی بسیار مهم است. استفاده بیش از اندازه از پروتئین نتیجه معکوس داشته و موها را خشک  میکند. پس بیاد داشته باشید حتما در بین ماسک های پروتئین قوی از ابرسان قوی استفاده کنید تا مو بالانس مورد نیاز بین پروتئین و اب را داشته باشد.

اگر موهای شما رنگ نشده بهترین گزینه برای موی فر سالم ماسک آبرسان و آبرسان بعد از حمام میباشد. خشکی مو عامل اصلی وز مو میباشد. اگر موهای شما خیلی وز دارد میتونید بر اساس نوع مو از یک حالت دهنده روی آبرسان استفاده کنید.

سوال بعدی اینکه چطور حالت دهنده مناسب موی خود انتخاب کنم؟

جواب اینست که بستگی به نوع مو دارد. اگر موهایتان نازک کم حجم و فر باز یا مواج هست, باید از محصولات سبکتر مانند لوسیون,آبرسان رقیق,موس حجم دهنده و سبک(موس های فرفری کلاب مو را خشک و چسبنده نمیکند) و یا ژلی سبک استفاه کنید.

برعکس اگر موهاایتان ضخیم پرپشت و فر ریز و وز هست, نیاز به محصولاتی دارید که بتواند به مو نفوذ کرده و مو را نگه دارد. بنابراین آبرسان های کرمی, کرم های حالت دهنده, ژلی های موی فر ریز و قوی و کلا محصولاتی که ترکیب غلیظی دارند مناسبند.

برای فر متوسط هم آبرسان هایی مانند شی و لوسیون با کاسترد یا ژلی سبک مناسب میباشند.

نکته دیگر در انتخاب محصول اینست که ترکیبات محصول را در نظر بگیرید تا کمتر به مشکل بخورید به طور مثال بعضی فرفری ها به روغن نارگیل حساسیت دارند و موهایشان خشک میشود. در صورتی که روغن نارگیل یکی از روغن های خوب و مورد علاقه فرفری هاست ولی مهم اینست که چه محصولی مناسب  “موی شما” ست.

بهترین کار برای داشتن فرهای سالم و مرتب, پیروی از یک روتین منظم شامل استفاده از شامپو بدون سولفات, نرم کننده, ماسک بدون سیلیکون حداقل یکبار در هفته و آبرسان مناسب بعد از حمام میباشد.

روغن تراپی با روغن های مناسب هفته ای یکبار یا دو هفته یکبار و پاک کردن مو از انباشته شدن مواد و روغن با شستن مو با شامپوی پاک کننده ماهی یکبار از اصول روتین فرفری هاست.

نگه داری از موی فر شاید زمانبر و سخت به نظر برسد اما نتیجه میتواند این سختی را جبران کند.

“فرهای شاداب و براق”

 

دیدگاهتان را بنویسید